Första delmålet är avklarat. ”Vi kan slå vem som helst”, säger Örnens Pontus Falkhäll.

Det jublades i Vilbergshallen i våras när BK Örnen kunde återvända till allsvenskan – igen.

Nu vill man inte titta nedåt än en gång.

– Vårt mål är att etablera oss som ett bra allsvenskt lag och sen ta steget vartefter. Den högsta serien är
vår plan men det sker när det sker, konstaterar den spelande lagledaren Stefan Falkhäll.

Bildtext: Alexander Erlandsson Foto: Johny Daagh / NT

Han själv har tillhört den yppersta eliten med landslaget. Han håller fortfarande en hög nivå som
51-åring men inser att han har sina bästa år bakom sig med vänstersläggan.

– Jag siktar ju inte på landslaget längre. Jag får bli en ligabowlare i stället, konstaterar han med ett skratt.

Möjligen att återväxten inom familjen kan bli blågul i stället. 20-årige sonen Pontus är en riktig talang och tillsammans med bland andra Alexander Erlandsson och Markus Lenefjäll tillhör han det unga gardet som har bidragit till Örnens avancemang.

– Vi var för bra för division 1 med vårt lag. Det var skönt att komma upp direkt igen, säger Pontus inför onsdagens träningsmatch mot Kaskad.

Hur bra är ni?

– Vi kan slå vem som helst, även från elitserien. Vi är inte rädda för någon. Vi är ett ungt gäng som är hungriga.

Återväxten har blommat ut i A-laget.

– Vi har varit med och tränat upp de här inom föreningen. De har varit med några år nu och blir inte direkt sämre, om man säger så. Vi har även fått upp Teodor Samuelsson som är en ung tvåhandsbowlare, säger Falkhäll senior som även har plockat in Daniel Johansson från Kaskad i laget.

Örnen inleder hemma mot Matteus-Pojkarna på lördag.

Källa: Norrköpings Tidningar Bild: Johny Daagh