Det enda laget i dagens mellanallsvenska som bröt mot mönstret var Örnen som åkte från Norrköping till västgötaslätten för match mot Mariestad. Örnen inledde faktiskt starkast och vann första serien med 3-1, men det verkade som att detta väckte Mariestadsborna och efter den inledande serien var det Mariestad för hela slanten. 4-1 i både andra och tredje serien och sen avslutade hemmalaget med 5-0 i sista serien. Slutresultatet landade därmed på 14-5 till hemmalaget.
Mariestad hade matchens två bästa spelare i Magnus Östlund och Kim Karlsson som fick ihop 967 respektive 941. Bäst i Örnen blev Jesper Nithagen med 897

Men det som gjorde att Örnen verkligen stack ut den har dagen var matchen som följde, mot Kåess i Skara. Den matchen blev nog den som var mest spännande av alla under dagen. Kåess inledde starkast och vann första serien med 3-2, men sen kom Örnen igång riktigt ordentligt och vann både andra och tredje serien med 4-1. 10-5 till bortalaget med en serie kvar och det verkade som att det skulle bli något av en promenadseger for Örnen. Men Kåess ville annorlunda och kom tillbaka in i matchen och nådde sånär hela vägen, men Örnen höll undan på ett banpar och vann till sist matchen med 11-9 och blev enda bortalag som tog någon poäng under dagen.
Anders Klasson, Jenny Karlsson och Joakim Bäck i Kåess hade alla över 900 med 938, 928 och 901. Bäst i Örnen, som hade lägre toppar, men alla spelare over 800, blev Jimmy Vall med 904.

Textkälla/Bildlänk: Swebowl