Ingemar ”Igge” Eriksson, 76, har gått ur tiden. ”Han har betytt enormt mycket, en god kamrat utöver det vanliga till många”, säger Åke Bjerselius.

Ett välkänt, uppskattat och respekterat namn i Norrköping, men också internationellt.

Natten till tisdag somnade Ingemar ”Igge” Eriksson in, 76 år gammal, och sörjs av många. Gode vännen Åke Bjerselius, ordförande i BK Örnen, säger:

– En stark profil utöver det vanliga inom bowlingvärlden. Både i Sverige och i många andra länder.

Ingemar Eriksson spelade 285 matcher för BK Örnen från 1984 och framåt, med 951 poäng som bästa resultat.

Han hade styrelseuppdrag som sekreterare i klubben och hade även i samma förtroendeuppdrag i IFK Norrköpings supportergrupp.

– ”Igge” hade ett stort IFK-hjärta och var även ansvarig för läktarvärdarna på VM-läktaren vid IFK:s hemmamatcher under en tioårsperiod, säger Åke Bjerselius.

Under Örnens framgångsrika år i elitserien så coachade Ingemar Eriksson laget och tog Örnen till SM-slutspel i början av 2000-talet.

”Igge” var bowlingsporten trogen in i det sista.

– Väldigt sorgligt att han är borta, men jag kommer alltid minnas honom som en person som betytt enormt mycket för sporten, säger Bjerselius och fortsätter:

– En fin människa som man kunde lita på. Han var ju i hallen så ofta att alla kände honom och han pratade med alla som var här. En väldigt populär person.

Vid sidan av att spela och agera coach så hade Ingemar Eriksson uppdrag på seniorernas Europatour och var också ett välrenommerat namn på den svenska touren.

– Han satt i presidiet för ESBC (European Senior Bowling Tournament) som är EM för 50-plussare. Där ingår cirka 20 medlemsländer och han vann själv ädla medaljer på seniortouren, berättar Åke Bjerselius.

2008 tog ”Igge”hem prestigefyllda Les Lion Cup, där han samtidigt var en av arrangörerna.

– Han var uppskattad överallt. Jag skulle säga att det var en profil utöver det vanliga, säger Åke Bjerselius.

Ingemar Eriksson var född den 22 november 1947 och var 76 år vid sin död.

Källa: NT